torstai 28. huhtikuuta 2016

Raskausajan treeni

Kuntosalilla käyminen raskaus aikana on hyvä treenimuoto pitää lihaskuntoa yllä. Raskausaikana hormonaaliset muutokset löysyttävät rakenteita kehossa ja tämän vuoksi liikkeet kannattaa valita tiettyjen periaatteiden mukaan.
 
Muistisäännöt:
 
- Vältä jalkaprässejä ja kyykkyjä kovilla painoilla. Nämä liikkeet lisäävät painetta vatsaontelossa ja löysyttävät tukilihaksia, josta voi jäädä jopa pysyvää virtsankarkailua raskauden jälkeen. Reisille hyviä liikkeitä ovat mm. Polven ojennus ja -koukistus laitteessa.
 
- Selinmakuulla tehtävät liikkeet aiheuttavat usein pahoinvointisuutta ja näitä kannattaa välttää raskauden edetessä.
 
- Pidä syke treenin aikana pääsääntöisesti alle 150. Syke pysyy paremmin kurissa, kun treenaat liikkeet paikkaharjoitteluna ilman kikkailuja monen liikkeen supersarjojen tai kiertoharjoitteiden kanssa.
 
- Vältä pitkäkestoisia harjoituksia. Hyvä treeni-aika on n.30-45min. Verenkierron siirtyessä treenattaville alueille, se on aina jonkin verran pois istukan verenkierrosta mikä ei pitkään jatkuessaan ole hyvä.
 
Harjoittele esimerkiksi näin:
 
-2-3 sarjaa
-8-12 toistoa/liike
-palautus sarjojen välissä n.45s.
 
 
 1. Kick back, Ojentajat yhdellä kädellä.
 
 2. Yhden käden kulmasoutu etunojassa.
 
3.  Pystypunnerrus istuen.
 
4.  Hauiskääntö vuorokäsin.
 
5. Pystysoutu suorin käsin eteen, "Vauvan hyppyytys".

 6. Alatalja köydellä. 
 
Köydellä saat tehtyä liikkeen pidemmälle vatsan kasvaessa.
 

7. Rintalihas ristikkäistaljassa.
 
 8. Poikittaisen vatsalihaksen aktivointi nelinkontin.
 
Pidä jännitys lantionpohjan lihaksissa ja syvissä vatsalihaksissa samalla kun nostat polvet aavistuksen irti maasta, pidä muutama sekunti ja laske polvet lattiaan. Rentouta lantionpohja myös välissä.
 
 9. Pakarajännitys jalkasuorassa.
 
10.  Pakarajännitys jalka koukussa.
 
 11. Askelkyykky omalla painolla.

Tee askelkyykkyjä vain, jos olet varma hyvistä linjauksista ja painopisteestä liikkeen aikana.  Mikäli teet askelkyykkyä tasaisesti koko raskauden ajan, lisäpaino vatsassa ei säikäytä reisi- ja pakaralihaksia yhtäkkiä.
 
12. Pohjenostot.
 
Myös pohjenostoissa vastukseksi riittää tasaisesti nouseva oma paino.
 
 
Raskausajan kuntosalitreeni:
 
1. Kick back, ojentajat yhdellä kädellä.
2. Yhden käden kulmasoutu etunojassa.
3. Pystypunnerrus istuen.
4. Hauiskääntö vuorokäsin.
5. Pystysoutu suorin käsin eteen "vauvan hyppyytys"
6. Alatalja köydellä.
7. Rintalihas ristikkäistaljassa.
8. Poikittaisen vatsalihaksen aktivointi nelin kontin.
9. Pakarajännitys jalka suorassa.
10. Pakarajännitys jalka koukussa.
11. Askelkyykky omalla painolla.
12. Pohjenostot.
 
 
Mikäli treenistä tulee ajallisesti liian pitkä, voit hyvin jakaa liikkeet kahdelle eri treenipäivälle. Raskausaikana tavoitteena on ennen kaikkea jo saavutetun lihaskunnon ylläpito, ei niinkään ennätysten rikkominen. Kuuntele kehoasi ja voimatasojasi, jokainen treenipäivä on erilainen ja välillä voit tarvita viikkojenkin taukoja.
 
Treeni-iloa =)
 
Terhi Antikainen, lapset 6v. & 4v. & RV37
 
Fysioterapeutti
Urheiluhieroja
FAF Personal Trainer
Suomen Urheiluhierontakeskus, SUHK Oy
 


maanantai 14. maaliskuuta 2016

Tutustu tiimiimme

SUHKin koulutusvastaava Mikko Virtala on tunnettu kasvo suomalaisessa fysioterapiassa. Entinen jalkapalloilija on nyt työnsä puolesta paljon tekemisissä huippu-urheilun kanssa ja ’Sissi’:n vastaanotolle saapuukin kirjava joukko eri urheilulajien edustajia. Mikko kertoo haastattelussa mm. sisäisestä koulutuksesta sekä SUHKin uusimmasta palvelusta, toimistotyöntekijän liike-analyysistä!

 


H:Tervetuloa haastatteluun Mikko! Miten talvi on mennyt?

MV: Kiitos! Oikein hyvin, kiirettä on pitänyt.

H: Olet pitkään ollut suomalaisessa fysioterapiassa mukana. Mikä on henkilökohtainen filosofiasi fysioterapiassa?

MV: Sanoisin, että ”etsi syy, älä seurausta”. Liian usein hoidetaan vain oiretta eikä oireen syytä.

H: Entäs missä näet urheiluhieronnan suurimmat hyödyt fysion näkökulmasta?

MV: Lihaskäsittelyn ammattitaito, jota fysioterapeuteilla ei aina ole. Siihen kun lisää fysioterapian maailmasta tutut kliiniset päättelyt ja harjoiteohjaus, niin lopputulos on hyvin kokonaisvaltainen! 

H: Olet SUHKin koulutusvastaava, mitä tämä käytännössä tarkoittaa?

MV: Suunnittelen koulutukset ja vastaan niiden vetämisestä.  SUHKin hierojia koulutetaan jatkuvasti ja välillä hankitaan myös kouluttajia talon ulkopuolelta.

H: Mihin tähtäät koulutuksessa?

MV: Tehdä SUHKin hierojista yhä ammattitaitoisempia! Pyrin myös tuomaan työkaluja fysioterapiasta, jotta asiakkaan vaivoihin pystyttäisi entistä paremmin puuttumaan.

H: SUHK lanseerasi vastikään toimistotyöntekijän liike-analyysin. Mikä on tämän analyysin idea?

MV: Huippu-urheilussa on kauan testattu urheilijoita, koska heitä ei ole varaa pitää pois pelikentiltä. Haluamme analyysin avulla tuoda palan huippu-urheilua tavalliseen työmaailmaan, koska työntekijöiden sairauspoissaolot tulevat todella kalliiksi yritykselle! Analyysin tarkoitus on löytää mahdollisia ongelmia ennen kuin oireet esiintyvät, eli ennalta-ehkäistä TULES-vaivoista johtuvia poissaoloja.

H: Lopuksi jalkapallokysymys. Toimit alle 18-v. jalkapallomaajoukkueen fysioterapeuttina. Miltä näyttää mielestäsi Suomen jalkapallon tulevaisuus, onko uusia Litmasia tulossa?

MV: Ei Litmasia, mutta huippu-pelaajia kylläkin! Jalkapallo on muuttunut paljon viime vuosina, joten tämänkään takia ei tule uusia Litmasia.
 

Kiitos haastattelusta Mikko!

Triggerpisteet

Triggerpiste (eng. trigger point) on paikallinen kipupiste lihaksessa. Aktiivinen triggerpiste aiheuttaa särkyä jokaiselle lihakselle tyypillisellä heijastealueella, esimerkiksi niskassa se voi aiheuttaa päänsärkyä. Latentti eli ”hiljainen” triggerpiste aiheuttaa liikelaajuuden ja lihaksen heikkenemistä, mutta ei särkyä. Latentista kipupisteestä voi kehittyä aktiivinen kipupiste. Triggerpisteen pystyy tunnistamaan kivusta, joka on yleensä jatkuvaa, syvää ja epämääräistä. Kipu ei ole kovaa ja se voi olla vaikeaa paikallistaa. Triggerpiste voi aiheuttaa myös tunnottomuutta ja kihelmöintiä.

Jatkuva rasitus lihaksessa synnyttää triggerpisteen − se voi syntyä äkillisesti kovasta treenistä tai vähitellen ajan myötä staattisesta työskentelystä virheellisessä asennossa. Muita syitä voivat olla mm. lihastasapainohäiriöt, stressi sekä ryhtivirheet. Ylikuormittamalla toista lihasta triggerpiste voi aiheuttaa uuden kipupisteen. Yleisimmät ongelma-alueet esimerkiksi päätetyöntekijällä ovat lapaluiden päällä sekä kallonpohjassa.

Hoito aiheuttaa kipua, jota on tarkoitus lievittää erilaisin tekniikoin; kipupisteitä hoidetaan pitkään painamalla ja lihasta ympäröivän lihaskalvon venytyksillä. Aktiivisen triggerpisteen tukahduttamiseen vaaditaan useimmiten muutamia hoitokertoja lyhyen ajan sisällä. Triggerpisteen syntymisen syy olisi hyvä selvittää, jotta se ei uusiutuisi.

                                                                                                             HENRI KARI
                                                                                                             URHEILUHIEROJA

 

Henrille voi varata aikoja Leppävaaran ajanvarauksesta: Ajanvaraus Leppävaara

perjantai 26. helmikuuta 2016

Kivenlahden toimipiste muuttaa!

Kivenlahden toimipisteen tilat ovat käyneet ahtaiksi, jonka vuoksi muutamme uuteen osoitteeseen maanantaista 14.3.2016 alkaen.



Kivenlahden toimipisteemme on palvellut asiakkaita jo vuodesta 2011 lähtien osoitteessa Meripoiju 3G. Uudet tilamme avaavat ovensa osoitteessa Kivenlahdentie 7, katutasossa. Samassa talossa sijaitsevat mm. Koti LKV, Nice Gym naisten kuntosali, sekä Tempputemmellys.

Jatkamme uusissa tiloissa samalla tutulla tekijätiimillä ja muutamalla lisävahvistuksella. Urheiluhierojana on jo aloittanut Eemeli Särkiniemi. Lisäksi Kivenlahteen saadaan 14.3. alkaen fysioterapeutti ja urheiluhieroja Pipsa Metsalu.
Susanna, Sanna, Christos, Anna, Sara, Antti Kivenlahden kävelytapahtumassa keväällä 2015.


Pihalla on runsaasti ilmaista parkkitilaa ja pian valmistuva metro parantaa entisestään hyviä julkisia liikenne-yhteyksiä. Tervetuloa tutustumaan uusiin avariin toimitiloihin!

 
 
Uudessa toimipisteessä avajaistarjouksena
30min urheiluhieronta 16€
 
Voimassa 14.3-31.3.2016. 1 käynti/asiakas.

tiistai 26. tammikuuta 2016

Henkilöstöpäivitykset



 
Nina Weiman palaa äitiyslomalta Tapiolan toimipisteeseen tekemään urheiluhierontaa 15.2 alkaen. Ninalle vapaat ajat ovat varattavissa TÄÄLTÄ

torstai 3. joulukuuta 2015

Stressitöntä joulua

Älä turhaan hikoile kaupoissa joulun alla!
 
Takuuvarma hittilahja pukinkonttiin on ostaa kotimaista palvelua parhaalla ammattitaidolla.
Urheiluhieronta talvipassi 3x45min on jälleen myynnissä hintaan 105€.
Tilaa verkkokaupastamme www.suhk.fi
 
 

keskiviikko 14. lokakuuta 2015

Mihin avaamme uuden toimipisteen? Äänestä ja voita!

Suomen Urheiluhierontakeskus Oy on jälleen suurien kysymysten äärellä. Facebook-sivuillamme on käynnissä kilpailu, jossa kysymme teiltä hyvät asiakkaat: Mihin avaamme uuden toimipisteen?

Käy äänestämässä ja kertomassa näin oma mielipiteesi! Kaikkien osallistuneiden kesken arvomme 30kpl urheiluhierontalahjakortteja.